Motylki

Motylki

niedziela, 5 października 2014

KONTYNUACJA ODIMIENNEJ METODY NAUKI CZYTANIA AUTORSTWA I. MAJCHRZAK - elementy tej metody

 „ ODIMIENNA METODA NAUKI CZYTANIA WEDŁUG IRENY MAJCHRZAK”
Imię dziecka słowem otwierającym świat pisma.

Irena Majchrzak zachęca do rozpoczynania nauki czytania i pisania od własnego imienia dziecka. W imieniu zawarta jest bowiem ogromna moc, z nim się utożsamiamy, jest źródłem wzruszenia, wyróżnia nas spośród innych ludzi a zarazem jest pomostem łączącym nas z innym człowiekiem i całą społecznością. Autorka tejże metody na podstawie obserwacji stwierdza, że dzieci za zdwojoną uwagą chłoną wszystko co jest związane z ich imieniem. Ponadto, ponieważ doskonale znają brzmienie swojego imienia z łatwością przyswajają sobie informacje o fonetycznych funkcjach liter, które się na nie składają – czyli w naturalny sposób uzmysławiają sobie, że słowo napisane znaczy to samo co słowo mówione. Opierając się na tych spostrzeżeniach I. Majchrzak opracowała propozycję dydaktyczną, którą
nazwała: "Ściana pełna liter". Jest to pewien system ćwiczeń wizualnych wiodący dziecko od rozpoznania swojego imienia do umiejętności czytania.
Więcej na temat tej metody na http://www.przedszkolandia.com.pl/index.php/ireny-majchrzak
 
Już w ubiegłym roku dzieci były zapoznawane ze swoim imieniem. Nauka nie poszła w las..:-), już wszystkie dzieci bezbłędnie rozpoznają soje imię.
W tym roku wykorzystuję imiona dzieci do zaznaczania obecności w przedszkolu. Każde dziecko rano umieszcza przy swoim imieniu buźkę z minką , która odzwierciedla jego aktualne samopoczucie. Pomaga mi to w podmiotowym podejściu do każdego dziecka.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz