Motylki
niedziela, 5 października 2014
ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Podstawową rolę w wychowaniu przedszkolnym odgrywa kierowanie rozwojem
dziecięcej działalności plastycznej. Działalność ta, bowiem, podobnie
jak zabawa, stanowi w wieku przedszkolnym potrzebę rozwojową i jedną z
głównych form aktywności dziecka. Jej szczególne znaczenie polega na
tym, że zespala procesy emocjonalne, poznawcze i motoryczne
przebiegające na różnych szczeblach systemu nerwowego, a przez to
przyczynia się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Ponadto
działalność plastyczno -konstrukcyjna będąca powszechną potrzebą dzieci,
stwarza szerokie pole dla ich własnej ekspresji i samorealizacji
możliwości twórczych. Daje dziecku zadowolenie i radość, wzmacnia
poczucie własnej wartości, niezbędne dla kształtowania się jego
osobowości w działaniu i współżyciu z otoczeniem. Plastyka ma także duże
znaczenie dla zdrowia psychicznego i rozwoju sprawności ruchowych
dzieci zaspakajać ich potrzebę przeżycia, działania i manipulowania
przedmiotami. W przypadku zaburzeń nerwowych lub motorycznych zajęcia
plastyczne, a zwłaszcza malowanie palcami, stosuje się u dzieci jako
środek terapii. Działalność plastyczno-konstrukcyjna wymaga operowania
rękami, ale aktywizuje całą sferę kinestetyczną organizmu dziecka.
Przyczynia się do rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej, usprawnia
czynności manualne. Daje pole ruchom ekspresyjnym przy kształtowaniu
materiału plastycznego, przejawiających się w rozmachu, płynności,
rytmie, zmianie tępa i siły.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz